חוק אוויר נקי – לנשימה איכותית ובריאה יותר

כתבו לנו לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב

זיהום אוויר הוא בעיה בוערת ברחבי העולם, וישראל אינה יוצאת דופן. למעשה, כמדינה קטנה וצפופה במיוחד, ישראל סובלת מזיהום אוויר אדיר. כך, חוק אוויר נקי שנחקק בשנת 2008, מטרתו להציג מדיניות סביבתית מרכזית שנועדה להתמודד עם בעיה זו ולשפר את איכות האוויר ברחבי המדינה. חקיקה זו, שהינה יוזמה של עמותת אדם טבע ודין, קובעת כללים ותקנים לצמצום פליטות מזיקות ולקידום טכנולוגיות ירוקות יותר.

מטרותיו של חוק אוויר נקי

חוק אוויר נקי נקבע כשהוא מכוון למספר יעדים:

  • בראש ובראשונה, הוא שואף להגן על בריאות הציבור על ידי מזעור החשיפה למזהמים מזיקים.
  • בנוסף, החוק שואף לצמצם את ההשפעה הסביבתית של זיהום האוויר, במיוחד באזורים עירוניים הנוטים לזיהום רב יותר הן בשל הצפיפות והן בשל תנועת הרכבים הרבה.

אחד המרכיבים העיקריים של חוק אוויר נקי היא קביעת תקני פליטות למזהמים, כגון דו תחמוצת הגופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. תקנים אלה חלים גם על מקורות זיהום נייחים, כמו תחנות כוח ומפעלים, וגם על מקורות זיהום ניידים, כגון כלי רכב. על ידי הטלת מגבלות על כמות המזהמים הנפלטים לאטמוספירה, החוק עוזר להבטיח שאיכות האוויר תישמר ברמה מקובלת שאינה פוגעת בבני האדם.

קצת על המזהמים העיקריים בישראל

בישראל, התחבורה והתעשייה הם הגורמים העיקריים לזיהום. מסיבה זו, חוק אוויר נקי מתמקד בהפחתת פליטות ממקורות אלה. לדוגמה, החוק הוביל ליישום של תקני דלק מחמירים יותר ולקידום טכנולוגיות רכב נקיות יותר, כגון מכוניות חשמליות והיברידיות. באופן דומה, מתקנים תעשייתיים נדרשים לעמוד במגבלות פליטות מחמירות ולאמץ שיטות ייצור ירוקות יותר. כדי להבטיח שהגורמים השונים אכן עומדים בחוק, מתבצעות בדיקות שגרתיות במתקנים תעשייתיים כדי להבטיח שהם עומדים בתקני הפליטות. גורם שנמצא מפר אותו, צפוי לקנסות ועונשים כבדים.

מה הרוויחה ישראל מהחוק?

החוק לאוויר נקי, הניב מספר יתרונות משמעותיים עבור מדינת ישראל מאז כניסתו לתוקף לפני כמעט 20 שנים. איכות האוויר השתפרה באזורים רבים, במיוחד בערים הגדולות שבהן רמות הזיהום היו בעבר עניין מרכזי. זה, בתורו, השפיע לטובה על בריאות הציבור, והפחית את שכיחות מחלות הנשימה ומצבים אחרים הקשורים לאיכות אוויר ירודה. יתר על כן, החוק עודד את הפיתוח והאימוץ של טכנולוגיות ירוקות, וקידם עתיד בר-קיימא וידידותי יותר לסביבה עבור המדינה.

בשורה ירוקה למדינת ישראל

איך שלא נביט על כך, חוק אוויר נקי ממלא תפקיד מכריע במאבק בזיהום האוויר בישראל ונחשב לבשורה אדירה בתחום איכות האוויר בארץ. זהו אחד החוקים המתקדמים ביותר שנחקקו בישראל והוא משפיע על המדינה באופן שוטף, לחיוב כמובן. דו"ח של המשרד להגנת הסביבה משנת 2018 הראה כי מפעלים השקיעו 38 מיליארד שקלים במטרה להתאים עצמם להוראות החדשות, והתועלת למשק עמדה על למעלה מ-110 מיליארד שקלים!

כתבו לנו לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב

המרכז למערכות טיהור אוויר ופיזור ריחות

המרכז למערכות טיהור אוויר ופיזור ריחות מתמחה במתן מידע בתחום מערכות טיהור אוויר ופיזור ריחות, כל מה שרציתם לדעת על מערכות טיהור אוויר ופיזור ריחות. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: